- 1918AZ ÖNÁLLÓ MAGYAR KATONAI TITKOSSZOLGÁLAT MEGSZERVEZÉSE
- 1919-1942A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT
- 1942-1949A KATONAPOLITIKAI OSZTÁLYTÓL A FŐCSOPORTFŐNÖKSÉGIG
- 1950-1956A HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM IV. FŐCSOPORTFŐNÖKSÉGÉTŐL AZ MNVK 2. CSOPORTFŐNÖKSÉGÉIG
- 1956A FORRADALOM ALATT
- 1960-1989AZ MNVK 2. IDŐSZAKA ALATT
- 1990-2012A RENDSZERVÁLTOZTATÁS IDŐSZAKÁBAN
- 1995AZ ÚJ NEMZETBIZTONSÁGI TÖRVÉNY
- 2012A KATONAI NEMZETBIZTONSÁGI SZOLGÁLAT
Bemutatkozás
Hírszerzés és elhárítás története
1918
AZ ÖNÁLLÓ MAGYAR TITKOSSZOLGÁLAT MEGSZERVEZÉSE
Az első függetlennek tekinthető, nemzeti alapokon szerveződő katonai hírszerző és elhárító tevékenységet végző magyar szervezet 1918-ban kezdte meg működését.
Hazánk katonai titkosszolgálati történetének meghatározó történelmi előzménye az Osztrák–Magyar Monarchia titokszervezete, az Evidenzbüro volt. A Monarchia hírszerző-elhárító szervezete fontos időszakban jött létre és formálódott, ugyanis a hírszerzés és kémkedés a XIX. században kezdett szervezett kereteket ölteni. Az Evidenzbüro sajátos helyzete abból fakadt, hogy az Osztrák–Magyar Monarchia egyetlen tevékenységre szakosodott intézményeként a Birodalom közös szervezeteként látta el feladatát. A Monarchia hírszerzése és elhárítása, mint sok más terület, a közös ügyek rendszeréhez kapcsolódott. A dualizmus időszakában a Monarchia társországai nem rendelkeztek önálló titkosszolgálattal. Sőt, a közös ügyek vitelére hivatott szervezetek közül kizárólag a haderő vezérkara rendelkezett titkosszolgálati tevékenységre létrehozott szervezettel.
Az Evidenzbüro szervezete a Monarchia bukásával egyszerre tűnt el. Legfontosabb – és létezés szempontjából szükségszerű – hagyatéka, hogy a magyar katonai titkosszolgálati szervezetrendszer megszervezéséhez szükséges szakemberek rendelkezésre álltak a tisztikarban. Az Evidenzbüro másik fontos öröksége – ha nem a legfontosabb – a nyilvántartások létrehozásának primátusa.
1919-1942
A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT
A történet első állomása az ún. őszirózsás forradalom utáni időszak Hadügyminisztériumának 1. osztálya volt, amely feladatául kapta a „hadműveletek, a hírszerzés, a nyilvántartás és az elvi ügyek” intézését. A szervezet 1919 januárjában a Hadügyminisztérium 5. osztályává alakult, ám feladatai nem változtak. Furcsamód a Tanácsköztársaság Vörös Hadsereg Főparancsnokságának II. Csoportja és a Hadügyi Népbiztosság 5. osztálya esetében sem találunk érdemi módosulásokat. A Tanácsköztársaság bukása után a katonai titkosszolgálati funkció ismét a Hadügyminisztériumhoz került. A szervezet a Nemzeti Hadsereg Fővezérség II. Csoportjának működése során vált egységessé, miután megszüntették a kettősséget.
A trianoni békediktátum jelentősen korlátozta a haderő újjászervezését és működtetését. A két világháború közötti időszakban a katonai titkosszolgálati tevékenység funkcióját magukba foglaló szervezeteknek még a létezését is szükséges volt eltitkolni. Ez a körülmény, ellentétben a mai nemzetbiztonsági szervezetrendszerrel, történelmi szükségszerűség volt. Bár formálisan nem, azonban a győztes hatalmak Szövetséges Katonai Ellenőrző Bizottságait kijátszva tovább működött a Vezérkar, így újjászerveződött az alárendeltségében lévő katonai hírszerzés és elhárítás is. A tevékenység szervezeti kereteit illetően a II. vkf. osztály volt meghatározó. A katonai hírszerző és kémelhárító szolgálatot a m. kir. Honvédség legfontosabb szolgálati ágai között tartották számon.
A katonai hírszerző tevékenységet az Offenzív alosztály, a katonai elhárító tevékenységet a Defenzív alosztály végezte. A háború időszakában bonyolult, sokszor átláthatatlan államvédelmi intézményrendszer alakult ki. Ezt a helyzetet az Államvédelmi Központ 1942 nyarán történő létrehozásával próbálták orvosolni, kevés sikerrel. A II. világháború végéig működő magyar katonai titkosszolgálati rendszer addigi formáját a nyilas hatalomátvétel törölte el véglegesen.
1942-1949
A KATONAPOLITIKAI OSZTÁLYTÓL A FŐCSOPORTFŐNÖKSÉGIG
A II világháborút követő politikai irányváltás egyértelműen megszakította az addig hosszú távúnak vélt időszakot, ám a katonai titkosszolgálati szférát érintő gyökeres változások már a háború utolsó hónapjaiban megkezdődtek. A katonai hírszerzésnek és elhárításnak 1945 eleje és 1949 vége között számos szervezet „adott otthont”. Ezt az időszakot a folyamatos átszervezések jellemezték. A Honvédelmi Minisztérium 40. (kémelhárító) osztály működésének például a Budapestre költöző, korábban Debrecenben létrejött Honvédelmi Minisztérium Katona Politikai Osztálya vetett véget. A ,,Katpol” 1947-ben lépett szintet. A katonai hírszerzést és elhárítást ezt követően a Honvédelmi Minisztérium Katona Politikai Csoportfőnöksége, később a Honvédelmi Minisztérium Katonai Elhárító Főcsoportfőnöksége szervezte újjá és intézményesítette 1949-ben. A szervezet országos hatáskörű, államvédelmi funkciót betöltő intézményként működött. Emellett meghatározó politikai tényezővé is vált.
1950-1956
A HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM IV. FŐCSOPORTFŐNÖKSÉGÉTŐL AZ MNVK 2. CSOPORTFŐNÖKSÉGÉIG
A Főcsoportfőnökség 1950 januárjában a Minisztertanács Államvédelmi Hatóságába integrálódott. A Változás rendkívüli helyzetet teremtett. Korábban ugyanis soha nem fordult elő, hogy egy szervezetben összpontosult volna a titkosszolgálati tevékenység szinte teljes vertikuma. Az Államvédelmi Hatóság monolitikus modellje magába olvasztotta a belügyi és katonai elhárítást, a fegyveres és rendvédelmi erők állományának védelmét, a határőrizetet és a karhatalmi feladatokat is. Ez a lépés azt is jelentette, hogy megszűnt a katonai hírszerzés és elhárítás egysége. A katonai hírszerzés ettől kezdve önálló irányt vett. A tevékenysége előbb a III. Rádiófelderítő Csoportfőnökség, azt követően pedig 1950 februárjától a IV. (Hírszerző) Csoportfőnökség keretein belül erősödött. Fontos lépés volt, hogy a Főcsoportfőnökségen belül megalakították a 2. Önálló (tájékoztató) osztályt. A katonai felderítő szolgálat átszervezésére legközelebb 1953 decemberében került sor. Fontos momentum volt ez, hiszen a szakág 2. Csoportfőnökség néven a Magyar Néphadsereg Vezérkar főnökének alárendeltségébe került.
1956
A FORRADALOM ALATT
A 1956-os forradalom során körvonalazódó követelések egyik meghatározó eleme az Államvédelmi Hatóság megszüntetése volt. Több volt ez, mint egy szimbolikus elvárás. A rettegett szervezet a forradalom leverését követően röviddel, már 1956 decemberében megszűnt létezni. Azonban nem nyomtalanul. Az állam külső és belső biztonsága elleni bűncselekményekkel kapcsolatos szakfeladatot a Belügyminisztérium II. Főosztálya vette át. A szervezet tevékenységének fő irányultságára utaló megnevezése a rendkívül beszédes Politikai Nyomozó Főosztály lett. A katonai felderítés sem kerülte el a politikai nyomásgyakorlás következményeit. A szervezet irányítását 1956 decemberében kivonták a Vezérkar főnök alárendeltségéből és időlegesen a fegyveres erők miniszterének felügyelete alá helyezték. A katonai hírszerzés ezt követően az általános katonapolitika részeként működött.
1960-1989
AZ MNVK 2. IDŐSZAKA ALATT
Az állambiztonsági korszak 1962-ben vette kezdetét. Ebben az évben került sor a Belügyminisztérium főcsoportfőnöki rendszerének kialakítására. Ez elsősorban a katonai elhárítást érintette, és az így létrehozott struktúra gyakorlatilag a rendszerváltoztatás időszakáig fennállt. Az állambiztonsági terület III. Főcsoportfőnökség néven kezdte meg tevékenységét, amely szervezet országos hatáskörrel rendelkezett. A katonai elhárítás feladatait az állambiztonsági nomenklatúrában a IV. Csoportfőnökség végezte, amely a Honvédelmi Minisztérium, továbbá a Magyar Néphadsereg, a Határőrség és a belső karhatalom szerveinél, tehát a fegyveres erők területén rendelkezett illetékességgel. Fő feladatai közé tartozott többek között az ellenséges tevékenység felderítése és elhárítása, a katonai alakulatoknál végzett titokvédelmi feladatok ellenőrzése éppúgy, mint a katonai bűncselekmények felderítése.
Az állambiztonsági időszak katonai hírszerzése és felderítése a Varsói Szerződés megalakulásától a rendszerváltoztatásig a Magyar Néphadsereg Vezérkar főnökének közvetlen alárendeltségében működő MNVK 2. Csoportfőnökség keretein belül létezett. A szervezet vezetője egyben a Vezérkar főnökének felderítő helyettese is volt. A szövetségi hovatartozás meghatározta a magyar katonai hírszerzés és felderítés irányultságát, az egysíkú fenyegetettség pedig a céljait. Az MNVK 2. Csoportfőnökség alapstruktúrájában az operatív tevékenységet jelentős mértékben a vidéki, az országhatárhoz közelebb fekvő területekre irányították. Külön feladat volt a „vasfüggönyön” történő átjárás (határkapuk) megszervezése.
Az 1960-as évek elején a nemzetközi helyzetben kialakult válságjelenségek miatt növekedtek a katonai felderítés feladatai. A katonai felderítés abban az időszakban a NATO-országok, valamint Ausztria katonai potenciáljának felderítésére irányult. A szolgálat feladatai az 1970-es évekre kiegészültek a csapatfelderítés irányításának megszervezésével és ellenőrzésével, amelynek eredményeként javult a szárazföldi csapatok felderítő alegységeinek felkészítése és tevékenysége. Még ebben az évtizedben kialakultak a hírszerző szolgálat irányítási, vezetési, fejlesztési, ellátási és gazdálkodási rendszerének alapjai. A tájékoztató munka főbb területeit és irányait a katonapolitikai, a haderő-, hadszíntér-, a haditechnikai és hadigazdasági felderítés alkotta.
1990-2012
A RENDSZERVÁLTOZTATÁS IDŐSZAKÁBAN
Az állambiztonsági rendszer majd három évtizedig tartó időszaka a rendszerváltoztatás következményeként ért véget 1989-90-ben. A pártállam irányítása alatt álló titkosszolgálati rendszer feloldódott, jogfolytonossága megszűnt, a Belügyminisztérium alatt lévő monolitikus rendszer a szó legszorosabb értelmében atomjaira hullott. Egy új kategória, a nemzetbiztonsági szervezetrendszer kiépítése kezdődött. A nemzetbiztonsági rendszer felállítása során a titkosszolgálatok általános elméleti elhatárolása jutott érvényre. Az új nemzetbiztonsági szervezetrendszert adó modellben a működési elven alapuló polgári és katonai, valamint a tevékenységi irány szempontjából meghatározó hírszerző és elhárító „munkamegosztás” kapta a fő hangsúlyt.
A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény elfogadásáig, illetve annak hatályba lépéséig a nemzetbiztonsági tevékenység jogi alapjait az állam- és közbiztonságról szóló 1974. évi 17. törvényerejű rendelet, a különleges titkosszolgálati eszközök és módszerek engedélyezésének átmeneti szabályozásáról szóló 1990. évi X. törvény, valamint a 26/1990. (II. 14.) MT rendelet képezte.
A rendszerváltoztatást követő kezdeti időszakban a katonai felderítés és hírszerzés tevékenységében is lényeges változások következtek be. 1990. február 14-i hatállyal (az MH VK 2. Csoportfőnökség és közvetlen szervei jogutódjaként) létrejött a Magyar Honvédség Vezérkara Katonai Felderítő Hivatal, amely mint nemzetbiztonsági szolgálat a Magyar Honvédség (a Honvéd Vezérkar) szervezetében és költségvetési rendjében végezte feladatát. A hadműveleti és harcászati felderítés 1996 szeptemberében kikerült az addigi HVF Katonai Felderítő Hivatal kötelékéből.
A rendszerváltoztatást követő időszakban a Magyar Köztársaság diplomáciai képviseleteinek égisze alatt működtek a katonai attasé hivatalok. Ezek tevékenysége 1996-ban a véderő attasé hivatalok szerepkörével egészült ki. Működésük feltételeit a honvédelmi miniszter és a külügyminiszter által aláírt megállapodás határozta meg. Napjainkban a KNBSZ és a Külgazdasági és Külügyminisztérium közötti, időszakonként megújításra kerülő megállapodás adja meg a katonadiplomáciai tevékenység keretét.
A katonadiplomaták – a véderő, katonai és légügyi attasék – elsődleges feladata, hogy a fogadó országban képviseljék a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség érdekeit. Kapcsolatot tartanak a védelmi minisztériumokkal és a vezérkarokkal, valamint a haderőnemi parancsnokságokkal. A fogadó ország törvényeinek megfelelően jogszerű eszközökkel szereznek információkat, illetve közreműködnek azok közvetítésében és átadásában. A katonai attasék a nagykövetek munkáját is segítik. Azt, hogy az elmúlt több, mint száz esztendő során hol és milyen létszámú attaséhivatal működjön a világban, mindig az éppen aktuális információigény, valamint az adott országgal való kapcsolattartás fontossága határozta meg. A hivatalok számát és lehetőségeit persze a rendelkezésre álló költségvetési források is jelentősen befolyásolták.
1995
AZ ÚJ NEMZETBIZTONSÁGI TÖRVÉNY
A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény elfogadásával a magyar jogrendszerben első alkalommal jelent meg a nemzetbiztonsági szervek működését, a nemzetbiztonsági tevékenységet önállóan szabályozó olyan törvény, amely komplex, egyben részletes szabályozást is tartalmazott.
A Katonai Biztonsági Hivatal a hazai nemzetbiztonsági rendszer szerves részeként, 1990. február 14. és 2011. december 31. között látta el a katonai elhárítás feladatait. A Katonai Biztonsági Hivatalt a Magyar Köztársaság katonai biztonságának fenntartásában közreműködő, a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség biztonságáért felelős kémelhárító és alkotmányvédelmi szolgálatként lehetett definiálni.
A Magyar Köztársaság Katonai Felderítő Hivatal és a Magyar Köztársaság Katonai Biztonsági Hivatal kiemelkedő szerepet töltött be hazánk nemzetbiztonsági érdekeinek érvényesítése terén. A nemzetközi válságkezelő és béketámogató műveletekben való részvétel során támogatást nyújtottak a politikai döntéshozók tevékenységéhez. A nemzetbiztonsági struktúra részeként részt vettek a hadműveleti területen lévő magyar nemzeti kontingensek tevékenységének támogatásában.
2012
A KATONAI NEMZETBIZTONSÁGI SZOLGÁLAT
A magyar nemzetbiztonsági struktúra átalakításának folyamatában mérföldkőnek tekinthető integráció eredményeképpen – a Magyar Köztársaság Katonai Felderítő Hivatal és a Magyar Köztársaság Katonai Biztonsági Hivatal összevonásával – a magyar nemzetbiztonsági szolgálatok alkotta közösség megújult és egyben megerősödött tagjaként 2012. január 1-én alakult meg a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ).
A KNBSZ – mint Magyarország katonai nemzetbiztonsági szolgálata – ellátja hazánk nemzetbiztonsági érdekeinek érvényesítését. A szervezet a Kormány irányítása alatt álló, az ország egész területére kiterjedő illetékességgel rendelkező, a HM fejezetében az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv. A KNBSZ, mint központi államigazgatási szerv a katonai védelem szakágazatába tartozik, alaptevékenysége a katonai nemzetbiztonsági tevékenység. A parlamenti ellenőrzés tekintetében a demokratikus kontrollt továbbra is a Honvédelmi és Rendészeti Bizottság, valamint a Nemzetbiztonsági Bizottság valósítja meg.
Manapság a katonai hírszerzés és elhárítás egységes működtetésének célja a Magyarország biztonsága ellen irányuló törekvések felfedése és akadályozása, a politikai és katonai döntéshozatal, valamint a nemzeti érdekérvényesítő képesség támogatása. A Szolgálat egyik legfontosabb feladata a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség törvényes működésének biztosítása, a nemzetközi katonai műveletekben szolgáló magyar katonák hírszerző támogatása és biztonsági védelme.
A KNBSZ feladatrendszere több, mint a két jogelőd szervezet feladatrendszereinek egyesítése. A kor kihívásainak megfelelve az integrált és letisztult katonai nemzetbiztonsági feladatok között olyan új tevékenységek és képességek is megjelentek, mint a kibervédelem, az önkéntes műveleti tartalékos rendszer, valamint a hadiipari tevékenységgel összefüggésben végzett munka.